Domácí granola: křupavá snídaně či svačina
Doba čtení 5 minut

Domácí granola: křupavá snídaně či svačina

.
SDĹEJTE RECEPT S PŘÁTELI

Granola neboli zapečené müsli je výbornou volbou pro vydatnou snídani, rychlou svačinu či zdravé mlsání u oblíbeného seriálu. Její křupavá konzistence vás uchvátí a vysoký podíl v ní obsažených prospěšných látek dodá tělu tolik potřebnou výživu a energii.

Příprava domácí granoly je navíc opravdu snadná a rychlá. Přinášíme inspiraci, jaké ingredience lze do granoly použít, a pak už je jen na vás, abyste si ji vyladili přesně podle vlastních chuťových preferencí.

VLOČKY, OLEJ A MED

Ovesné vločky, kokosový olej a med jsou univerzálními stavebními kameny každé sladké granoly. Základní recept je tak velmi jednoduchý:

  • 2 hrnky ovesných vloček
  • 2 lžíce kokosového oleje
  • 2 lžíce tekutého medu
  • 1 hrnek doplňkových ingrediencí

Nejprve si připravte tekutou směs z kokosového oleje a včelího medu. Pokud máte med zkrystalizovaný, opatrně ho rozehřejte, ideálně ve vodní lázni. Do mísy dejte všechny sypké suroviny a přelijte přes ně tekutou směs. Poté vše dobře promíchejte, aby se sladkou směsí obalil každý kousek vloček. Granolu rovnoměrně rozmístěte na plech vyložený pečícím papírem a nechte ji v troubě předehřáté na 150 °C zhruba 20–30 minut (na konci pečení musí být suchá). Během té doby ji kontrolujte a několikrát jemně promíchejte, aby se nespálila a byla dokřupava zapečená ze všech stran.

TIP: Pokud byste si chtěli připravit bezlepkovou variantu, vyměňte ovesné vločky za pohankové nebo rýžové.

Hotovou granolu nechte vychladnout a uchovávejte ji ve sklenici či dóze se vzduchotěsným uzávěrem, ve které vydrží několik týdnů.

TIP: Zkuste dát místo medu do granoly javorový sirup. Krásně ji osladí a dodá jemně oříškovou příchuť.

GRANOLA NA STO ZPŮSOBŮ

Obrovskou výhodou doma připravované granoly je to, že si do ní můžete dát přesně to, co máte rádi. Co vše je možné do sladké granoly přidat, aby byla chutná a zdravá?

  • Ořechy vlašské, lískové, pistácie, mandle, kešu nebo strouhaný kokos, všechny v domácí granole zazáří. Dodají ji spoustu bílkovin, prospěšných nenasycených tuků a minerálních látek.
  • Semínka – ať se rozhodnete pro slunečnicové, dýňové, lněné či chia semínko, neuděláte chybu. Semínka jsou doslova nabitá živinami, obsahují velké množství vlákniny, nenasycených mastných kyselin, vitaminů a minerálů.
  • Sušené ovoce – záleží zcela na vás, zdá máte raději jahody, maliny, rozinky nebo třeba fíky. Vhodné je vybrat ovoce sušené mrazem (lyofilizované), které si v sobě uchovává veškeré vitaminy a je samo o sobě křupavé.
  • Kakaové boby, kousky čokolády – milovníci sladkého nebo děti určitě ocení čokoládovou příchuť domácí granoly. Použít můžete i kakao, které ji zabarví do tmavých odstínů.
  • Vanilka, mletá skořice – exotické koření celou křupavou směs příjemně provoní.

Přidáním granoly do bílého jogurtu vytvoříte rychlou, vyváženou a komplexní snídani. Můžete ji využít jako posypku na smoothie bowl – zdravou misku s rozmixovaným ovocem, jogurtem, granolou a ozdobenou čerstvými sezónním plody. Nebo ji stačí jen zalít mlékem.

NETRADIČNÍ SLANÁ GRANOLA

Pro všechny, kteří upřednostňují slanou snídani, je ideální možností slaná granola. U nás je tato varianta zatím málo známá, ale její využití je vskutku široké a chuť fantastická. Z mírně slané chuti nemusíte mít obavy, s neutrálním jogurtem si opravdu skvěle rozumí.

Stejně jako u sladké granoly platí, že základem jsou ovesné vločky a olivový olej. Se zbytkem surovin si můžete vyhrát, často se v ní objevují dýňová, slunečnicová či sezamová semínka, mandle, pekanové nebo jiné ořechy, přidat můžete i sušená rajčata, tymián či rozmarýn.

Kromě domácích jogurtů se slaná granola používá především na posypání salátů, pomazánek a krémových polévek. Hustá dýňová nebo brokolicová polévka s křupavým posypem vás v zimě nejen krásně zahřeje, ale i zaručeně nadchne svou neobvyklou chutí!

Preferujete sladké nebo slané snídaně? A už jste někdy zkoušeli granolu? Podělte se s námi v komentářích o svoje zkušenosti!

NEJNOVĚJŠÍ RECEPTY

DALŠÍ ČLÁNKY Z MAGAZÍNU

NENECHTE SI UJÍT NOVÉ RECEPTY ROMANA PAULUSE, PŘIHLASTE SE K ODBĚRU NAŠEHO NEWSLETTERU

Pravidelná dávka inspirace, tipů a triků i upozornění na zajímavé články v Magazínu Kuchyně Lidlu přímo do vaší e-mailové schránky.

PŘIHLÁSIT SE K ODBĚRU