Kuchyne Lidlu

Blog

Jak na pořádně hustou polévku?

Zapojte se do diskuze

Napište svůj komentář

Jíška – osvědčená klasika

Příprava klasické jíšky je snadná. Vzniká pouhým spojením hladké mouky a sádla, oleje nebo másla. Recept najdete v Kulinářské akademii, kde se dozvíte i to, jak docílit tmavé jíšky, která se hodí nejvíce do gulášové nebo dršťkové polévky. Stejně jako naše babičky ji můžete mít neustále nachystanou v lednici nebo mrazáku v uzavřené nádobě a kdykoliv použít. Vydrží klidně několik týdnů.

TIP: Možná jste slyšeli i dříve používané slovo zásmažka. Připravuje se stejně jako jíška, jen zpravidla obsahuje více tuku než mouky. Na litr polévky budete potřebovat 60 g tuku a 50 g mouky. Tato tučnější varianta se tak bude hodit spíš na pořádné zimní recepty.

Jednodušší a levnější, ale ne moc doporučovanou variací jíšky je záklechtka, tedy hladká mouka smíchaná s vodou. Pozor, nikdy ale nesypte mouku do polévky samotnou, vznikly by vám hrudky, které jídlo zkazí. Stejně tak se snažte vyhnout zahušťování škrobem, které je sice snadné, ale nezdravé. Pokud byste navíc jídlo zahuštěné škrobem chtěli druhý den ohřát, můžou se v něm také vytvořit hrudky.

Zelenina – zdravější pomocník

Pokud hledáte zdravější variantu, zejména pro zeleninové krémy (třeba krémovou mrkvovou polévku), volte zahuštění zeleninou. Například jedna střední brambora vydá na zahuštění polévky pro celou rodinu. Zasyrova ji nastrouhejte (nebo rozmixujte) a přidejte do polévky, dokud se úplně nerozvaří. Brambora má výhodu, že neovlivní chuť výsledného jídla. Na rozdíl od pečené dýně, která také dobře zahušťuje, ale je více cítit. Posloužit vám můžou i další druhy najemno nakrájené zeleniny – cibule, mrkev, cuketa nebo brokolice, které na závěr v polévce rozmixujte.

Zahušťujeme bez lepku

Bezlepkové zavářky vnesou do polévky další přidanou výživovou hodnotu a navíc mají často výbornou schopnost nasát tekutinu. Můžete samozřejmě připravit jíšku z bezlepkových muk, například rýžové nebo kukuřičné, nebojte se ale vyzkoušet i zahušťování méně tradičními surovinami, jako je quinoa, amarant, rýže, bezlepkové vločky, pohanka nebo červená čočka. Mezi celiaky a vegany je oblíbená i hraška, tedy směs najemno mletého hrachu,  bezlepkových obilovin a koření. Všechny zmíněné zavářky stačí přisypat do polévky na posledních patnáct minut.

Do bílých polévek žloutek nebo smetanu

Sametové bílé polévky, třeba kulajdu nebo chřestovou polévku, může zahustit vaječný žloutek, který je zároveň zjemní. Do hotové vroucí polévky přidejte žloutek smíchaný s mlékem nebo smetanou. Už dál nevařte, aby se žloutek nesrazil. Pokud chcete zahustit jen smetanou, používejte tu, která má alespoň 30 % tuku.

Většinu z těchto rad můžete vyzkoušet i při zahušťování omáček. A pokud máte další skvělý tip, podělte se s námi v komentářích.

Komentáře (2)

  • Host

    Host
    přidáno před 193 dny
    Jemné ovesné vločky jsou na zahuštění perfektní!

    odpověď

  • Host

    Host
    přidáno před 194 dny
    Pamatuji se, že babička dělávala "lojovou" jíšku - asi to nebylo tak zdravé,ale jídla chutnala báječně . . zdr ad

    odpověď

zobrazit vše

Newsletter
Přihlásit se

Newsletter

Pokud si přejete dostávat informace o akcích a novinkách z kuchynelidlu.cz, zadejte svou e-mailovou adresu.