Kuchyne Lidlu

Špenát

Špenát je v Evropě pěstován již od 17. století. Je zajímavé, že se nevyskytuje ve volné přírodě. Je díky nízkým nákladům na pěstování dostupný během celého roku. Na jaře je špenát bohatý na vitamín C, vápník a železo. V tomto období se v něm nachází i menší množství šťavelanu. V létě listy zeleniny nabírají oválný tvar, na zimu jsou více trojúhelníkové.

Jaké má vlastnosti?

Špenát obsahuje vitamín K, který hraje důležitou roli při výstavbě kostí, lutein, který pozitivně ovlivňuje zrak, a kyselinu listovou, která podporuje nervový systém vyvíjejícího se plodu. Zelená listová zelenina je také zdrojem železa, fosforu a vápníku. Bohužel stravitelnost těchto minerálů je ztížená kvůli šťavelanu, který se ve špenátu nachází. Kyselina fytová napomáhá odstraňovat kovy z organismu tím, že se v trávicím traktu spojuje se železem, vápníkem a hořčíkem. Špenát je velmi zdravý, ale nedoporučuje se ho konzumovat příliš často a ve velkém množství.

Obsah šťavelanu snížíme blanšírováním zeleniny. Pokud někdo nemá rád chuť zpracovaného špenátu, může jej konzumovat v syrovém stavu. Často se přidává do různých směsí salátů. Zelenina si zachovává své nutriční hodnoty i po zmrazení.

Kdy ho nekonzumovat?

Konzumace špenátu se nedoporučuje osobám, které mají nemocný žaludek a ledviny. Vzhledem k obsahu šťavelanů by se špenátu měli vyhýbat lidé, kteří trpí na ledvinové kameny nebo na překyselení organismu.

 

Nutriční hodnoty ve 100 g špenátu:

• Energetická hodnota - 23 kcal

• Bílkoviny - 2,86 g

• Sacharidy - 3,63 g

• Tuky - 0,4 g

Zpět na Lidl Stánek


Newsletter
Přihlásit se

Newsletter

Pokud si přejete dostávat informace o akcích a novinkách z kuchynelidlu.cz, zadejte svou e-mailovou adresu.