Kuchyne Lidlu

Pomeranče

Pomeranče rostou na pomerančovnících, které dorůstají do výšky až 9 metrů. Jeden strom může vyplodit i tisíc kusů ovoce ročně a může rodit i několik desítek let. Pomeranče jsou řazeny mezi citrusové plody. Rozlišujeme pět druhů pomerančů:

• Čínský pomeranč – s tímto druhem se nejčastěji setkáme v obchodech. Pěstuje se ve Středomoří, Africe a v zemích Jižní a Severní Ameriky.

• Pomeranč bergamot - pěstuje se v Itálii, a to především pro bergamotový olej, který se využívá při výrobě čaje Earl Grey.

• Hořký pomeranč – tento druh se pouze zřídkakdy konzumuje v syrovém stavu, protože je kyselý a má hořkou chuť. Využívá se především při výrobě ovocných výrobků - z kůry se získává pomerančový olej.

• Limetka – mnozí se chybně domnívají, že limetka pochází z citrónu, ale ve skutečnosti je to naopak. Ovoce je malé, kulaté a má tenkou zelenou kůru.

• Pomelo - průměr ovoce dosahuje obvykle téměř 20 cm. Má velmi hrubou kůru a vnitřek je vyplněn šťavnatou dužinou. Ovoce konzumujeme především v syrovém stavu.

Jak ho skladovat?

Zralost ovoce se nedá zjistit podle barvy kůry. O tom, zda je ovoce vhodné ke konzumaci, rozhoduje hladina obsahu cukru a organických kyselin. Pomeranče mají sladce kyselou osvěžující chuť. Při pokojové teplotě můžeme pomeranče skladovat přibližně týden, v ledničce až dva týdny.

Jaké má vlastnosti?

Už tradiční čínská medicína si cenila pomeranče pro jeho pozitivní účinky. Pomeranče se využívaly jako lék při nachlazení a kašli. Bergamotový olej se využíval při léčbě depresivních stavů.

Pomeranče jsou bohaté na vitamín C, vápník a draslík. Nejvíce vitamínu C se nachází v bílé slupce, která odděluje dužinu od kůry, kterou také nazýváme albedo. Vitamín C podporuje imunitu a vstřebávání železa. Kyselina askorbová podporuje tvorbu kolagenu - zpožďuje procesy stárnutí. Albedo také obsahuje pektin, který snižuje cholesterol. Vláknina, která se nachází v blanitých kouscích ovoce, pozitivně ovlivňuje trávicí soustavu. Zajímavá je skutečnost, že pomeranč obsahuje tolik vápníku jako sklenice mléka. Z toho důvodu je dokonalou alternativou pro osoby, které jsou alergické na laktózu, nebo pro osoby, které nemají v oblibě mléko a mléčné výrobky. Jedinou kontraindikací konzumace velkého množství pomerančů jsou možné žaludeční problémy - překyselení nebo vředové onemocnění.

 

Nutriční hodnoty ve 100 g ovoce:

• Energetická hodnota - 47 kcal

• Bílkoviny - 0,7 až 0,9 g

• Sacharidy -9 až 11,7 g

• Tuky - 0,1 až 0,21 g

Zpět na Lidl Stánek


Newsletter
Přihlásit se

Newsletter

Pokud si přejete dostávat informace o akcích a novinkách z kuchynelidlu.cz, zadejte svou e-mailovou adresu.