Kuchyne Lidlu

Brambory

Brambory. Název „brambora“ označuje sice celou rostlinu, ale z této jsou jedlé pouze hlízy, které musí být tepelně zpracovány. Mladé brambory je možné konzumovat i s tenkou slupkou, ale dozrálé brambory je třeba před konzumací oloupat. V případě konzumace mladých brambor bez slupky, je třeba ji loupat velmi tence, protože právě pod slupkou se nachází nejvíce výživných látek: bílkoviny, vitamín C, draslík a škrob. Pod slupkou brambory se nachází také niacin, který je zodpovědný za regulaci spalování tuků a bílkovin v organizmu. Díky draslíku snižují brambory krevní tlak.

Jaké známe odrůdy brambor?

V České republice je více než 100 odrůd brambor a je to nejčastěji konzumovaná tuzemská zelenina. Brambory jsou rozděleny na čtyři typy:

- Typ A jsou brambory s pevnou, tuhou a jemnou dužinou a malým obsahem škrobu. Mají tvrdou konzistenci a během vaření se nerozpadají, díky čemuž se skvěle hodí k přípravě salátů.

- Typ B jsou brambory, které mají středně tvrdou dužinu, během vaření nepraskají a mají nejširší využití v kuchyni.

- Typ C jsou brambory, které mají největší obsah škrobu. Jejich dužina je křehká a sypká, snadno se rozpadají, proto jsou nejvhodnější pro přípravu knedlíků, placek a bramborové kaše.

- Typ D jsou brambory, se kterými se v kuchyni setkáváme málokdy, jsou využívány spíše na krmení zvířat.

Jednoduchý test na zjištění typu bramboru si uděláme tak, že brambor překrojíme a otřeme poloviny o sebe - pokud se části brambory slepí k sobě, jedná se o odrůdu bohatou na škrob.

Jak si vybírat?

Při koupi brambor je třeba vybírat tvrdé, zdravé, pěkně tvarované brambory s příjemným aroma, bez prohlubin a mechanického poškození.

 

Nutriční hodnoty ve 100 g zeleniny:

• Energetická hodnota - 77 kcal

• Bílkoviny - 1,9 g

• Sacharidy -18,3 g

• Tuky - 0,1 g

Zpět na Lidl Stánek


Newsletter
Přihlásit se

Newsletter

Pokud si přejete dostávat informace o akcích a novinkách z kuchynelidlu.cz, zadejte svou e-mailovou adresu.