Kuchyne Lidlu

Banán

Banán. Banánovníky jsou vytrvalé rostliny, které dosahují výšky až 15 metrů a z nichž vyrůstají čtyřmetrové zelené listy. Rostlina plodí jedlé ovoce. Podlouhlé plody dosahují délky do 20 cm, jsou pokryty žlutou silnou slupkou. Střed plodu je vyplněn sladkou dužinou. Existuje několik set odrůd banánovníků, ale pouze 50 je vhodných ke konzumaci. Kromě klasických banánů můžeme najít i následující odrůdy:

• Plantejn - má zelenou slupku, která nikdy nezežloutne, dužina získává narůžovělé zabarvení. Vzhledem k vysokému obsahu škrobu není vhodný ke konzumaci v syrovém stavu.

• Red Banana - má červenohnědou slupku, dužina je světle růžová. Je možné jej konzumovat v syrovém stavu, ale také tepelně upravený.

• Popoulu Banana - je havajská odrůda s krátkým a oválným plodem. Slupka je žlutozelená, uvnitř najdeme dužinu lososové barvy.

• Orinoco Banana - je odrůda, která se vyskytuje v Kalifornii. Charakteristická je pro ni zelená barva a hranatý tvar.

• Apple Banana – jde o jednu z nejsladších odrůd, ale není pěstována v průmyslovém měřítku. Dužina má neobvykle aromatickou jablečnou chuť.

• Zakrslé banány - vypadají jako miniatury klasických banánů, ale nejsou až tak chutné.

Kdo by si měl dávat pozor?

Banány sice zřídkakdy vyvolávají alergie, proto je může konzumovat téměř každý, ale pozor by si měli dávat lidé, kteří trpí cukrovkou - banány mají vysoký glykemický index. Pozor by si také měly dávat osoby trpící dnou, protože po konzumaci banánů se zvyšuje koncentrace kyseliny v organismu.

Jaké má vlastnosti?

Díky vysokému obsahu cukrů - fruktózy, glukózy, sacharózy – dodává konzumace banánu velmi rychle energii. Jeden banán je účinnější než jeden šálek kávy - nabudí nás přibližně na 2,5 hodiny, proto je vhodný pro studenty nebo pro osoby, které „pracují hlavou“. Sportovci po konzumaci banánu získávají energii do svalů. Velkou roli hraje i obsah sodíku a draslíku - draslík je zodpovědný za přísun kyslíku do mozku, společně se sodíkem reguluje tlak a posiluje srdce. Fosfor působí uklidňujícím účinkem na nervy. Po náročném dni nám banánový koktejl zaručí klidný spánek. Konzumace banánů se také doporučuje podvyživeným osobám - banán je lehce stravitelný, nezatěžuje žaludek, ale dodává do organismu důležité mikro a makroelementy. Budoucí maminky by měly toto ovoce zařadit do svého jídelníčku, protože banán obsahuje vysoké množství kyseliny listové. Zajímavá je skutečnost, že i když není banán vůbec kyselý, převládá v něm vitamín C.

 

Nutriční hodnoty ve 100 g ovoce:

• Energetická hodnota - 90 kcal

• Bílkoviny – 1 až 1,3 g

• Sacharidy – 20 až 24 g

• Tuky - 0,3 g

Zpět na Lidl Stánek


Newsletter
Přihlásit se

Newsletter

Pokud si přejete dostávat informace o akcích a novinkách z kuchynelidlu.cz, zadejte svou e-mailovou adresu.